Sarajevo i Beograd

Nenad Prokić | 10.07.2009.

Kada me je Petar Luković pozvao da napišem tekst povodom četrnaest godina od Srebrenice, zatekao sam se u Dubrovniku, povodom prvog leta Jata iz Beograda za Dubrovnik, posle osamnaest godina. Glupost je postala punoletna i sada će valjda biti makar malo mudrija.

S prijateljom Zdravkom Bazdanom sam šetao ispred Gospe kada smo se spomenuli Gojka Berića, nekadašnjeg dopisnika sarajevskog "Oslobođenja" iz Dubrovnika, danas sjajnog kolumniste u istom listu. Pozvao sam ga da mi pomogne da napišem tekst kakav bi on, kao Sarajlija, voleo da pročita od jednog Beograđanina. I poslao mi je Gojko Berić tekst, koji uz njegovu dozvolu, potpisujem od reči do reči zajedno s njim.

Dragi Prokiću,

Napisao sam na desetine tekstova o Srebrenici, ali me progoni osjećanje da još nisam napisao onaj "pravi". Vjerovatno ga neću nikada ni napisati. Pa kako onda da Vama kažem kako zamišljam takav tekst, i to onaj koji bi došao s te prekodrinske strane? U Bosni je sve stvar emocija, pogotovo kad je riječ o genocidu u Srebrenici. Čovjek koji je psihološki možda najdublje ušao u taj fenomen, zove se Emir Šuljagić. On je bio prevodilac pri Holandskom bataljonu kad je Mladić ušao u Srebrenicu, i to ga je spasilo. Poslije rata je bio novinar magazina Dani, objavio je i knjigu o Srebrenici. Prije dvije ili tri godine u jednom intervjuu je rekao kako smatra da je povratak Bošnjaka u Srebrenicu besmislen, da tamo niko ne treba da živi, i da Srebrenica treba da ostane mjesto smrti, i ništa više. To Vam napominjem samo zato kako biste vidjeli do kakvih krajnosti ovdje u Bosni ide javni diskurs o Srebrenici.

E sad, koji je to senzitiv koji u ovom trenutku zaslužuje pažnju ljudi poput Vas ili Pere Lukovića? Naravno, rodbini srebreničkih žrtava je najvažnije da zlikovci dobiju zaslužene kazne. Ali ni jedna haška ili neka druga presuda ne doživljava se kao dovoljno teška. Na isti bi način sutra bila doživljena i eventualna presuda generalu Mladiću, kakva god ona bila. To znači da se presude ne doživljavaju kao suština pravde, iako to na prvi pogled ne izgleda tako. Ono čime je rodbina pobijenih Srebreničana istinski opsjednuta jeste očekivanje da službena Srbija i najšira srpska javnost decidirano priznaju da su Srbi počinili genocid nad Bošnjacima i da zbog toga treba da snose moralnu i sve druge posljedice. Takvo je, u ovom slučaju, poimanje istinske pravde među Bošnjacima. Oni su užasno frustrirani što je pravda u tom obliku izostala, nisu u stanju da shvate šta su uzroci tome i sve više sumnjaju da će ikada dočekati takav gest. Obični ljudi pokušavaju da odgonetnu zašto je današnje srpsko društvo takvo i dokle će takvo ostati. Iskreno govoreći, i ja bih to želio znati.

Sumnjam da će Vam ovo biti od neke pomoći, ali ja više, nažalost, ništa nisam mogao učiniti. U današnjem Oslobođenju objavljena je moja kolumna o Srebrenici, pod naslovom "Četrnaest godina poslije". Možete je naći na internetu.

Srdačno Vas pozdravljam (Peru Lukovića takođe), uz najbolje želje
Gojko Berić i njegov ponosni beogradski supotpisnik Nenad Prokić


Share Add to Google Buzz this!
Pristigli komentari (9)
snezana grujic [neregistrovan/a] (11.07.2009, 09:53)
Srpsko Sarajevo i Haski Beograd
Srbija je nezainteresovana za Srebrenicki zlocin posto je svoju savest umirila saucescem holandskog bataljona koji nije sprecio zlocin nad civilnim stanovnistvom.Posto pad holandske vlade uzrokovan propustom njihovog bataljona nije dovoljan pokazatelj iskupljenja njihove vlade kod muslimanskog naroda,vec im je potrebno priznanje Srbije,valjda im je sadasnje uredjenje u drzavi BIH prihvatljiva cena
Belocrkvanin [neregistrovan/a] (12.07.2009, 16:01)
Re: Srpsko Sarajevo i Haski Beograd
Kada se "uhvati"nasrodni heroj,(a to zavisi od političkog trenutka pogodnosti),pravda će biti zadovoljena-,delimično.Dotle,se ovaj heroj krije pod popovskim mantijama,gde sada pod julskim suncem ima ugodan osećaj.Ti narodni heroji,koji su obezglavili 8 hiljada ljudi,predstavljaju narfav i istorijsku ulogu Srba u istoriji.Setite se koliko glava kraljeva i premijera je sasečeno u Srbiji !
Milan [neregistrovan/a] (13.07.2009, 08:53)
RE
Mislim da su svi pomalo zaboravili presudu MSP od pre dve godine - jedni i dalje misle da je Srbija kriva za sve a drugi da nije kriva ni za sta. Zar je toliko tesko biti iskren i reci da Srbija nije ucinila sve sto je mogla da spreci genocid, i isto tako da nije bila planer, podstrekac ili izvrsilac istog? Presuda postoji, a svi se trude da je ignorišu. Vladavina prava, zar ne?
Jelena Stanković [neregistrovan/a] (13.07.2009, 09:07)
ISKRENO SAOSEĆANJE
Slažem se sa g. Gojkom. Hapšenje i doživotna robija za svakog ubicu, a Mladića pre svih, je neophodno. Ali za mene je VAŽNIJE NAŠE (SRPSKO) PRIZNANJE, SEĆANJE I DUŽNO POŠTOVANJE prema žrtvama i njihovim porodicama. Moje iskreno saosećanje, ZAUVEK, sa njima i veliko osećanje SRAMOTE zbog raznih organizacija: Obraz, 1389. itd. i njihovo bestidno ponašanja. Na našu veliku sramotu imajupodršku
R.Kanjevac [neregistrovan/a] (15.07.2009, 17:23)
odgovornost intelektualaca iz Srbije
Vrlo je vazno da intelektualci izmedju Sarajeva i Beograda budu u stalnom dijalogu i stalno pricaju o problemu Srebrenice.Vrlo sam nezadovoljan (ne)angazovanjem ovdasnjih intelektualaca zato sto se mnogi od njih kroz svoj rad ili umetnicki angazman sprdaju sa evropskim vrednostima i osudom nasilja.U tom smislu, podrzavam vazan potez ovdasnjih intelektualaca iskazan kroz Apel demokratskoj javnosti.
grujic snezana [neregistrovan/a] (17.07.2009, 16:32)
Re: Re: Srpsko Sarajevo i Haski Beograd
Srbi nisu dobili izvinjenje od medjunarodne zajednice za bombardovanje zemlje od strane clanica nato-a ,ali smo nakon 5.oktobra obnovili veze sa njima,pa bi muslimanima mozda pomoglo da se i njima dogodi 5.oktobar kako bi uocili greske sopstvenog rukovodstva i oslobodili se frustracija,a ne da samo traze izvinjenje od Srbije,jer je zvanicna Srbija priznala zlocin i genocid nad muslimanima.
enver grufip [neregistrovan/a] (20.07.2009, 03:22)
sramota!
...Srbi počinili genocid nad Bošnjacima i da zbog toga treba da snose moralnu i sve druge posljedice. Takvo je, u ovom slučaju, poimanje istinske pravde među Bošnjacima.Upravo tako! Jos uvek nitko u Srbiji ne razmislja o priznanju genocida, a sta ce tek biti posto se bude postavilo pitanje ratne otstete zrtvama genocida?!
Nikola [neregistrovan/a] (20.07.2009, 11:26)
Sta je sa Jasenovcem?
Osudjujem pokolj u Srebrenici ali boli me to sto niko u Srbiji ne pominje jasenovacki genocid,a to je jedan od najstravicnijih i najmonstruoznijih pokolja u istoriji Evrope i sveta.Zato smo i doziveli takvo ponizenje da nas Hrvati tuze za genocid,a podsecam da je na Ovcari ubijeno dvesta Hrvata a u Jasenovcu SEDAMSTO HILJADA SRBA. Mi smo se izvinili Hrvatima,ali oni se nama nikad nece izviniti.
snezana grujic [neregistrovan/a] (24.07.2009, 10:59)
Re: sramota!
Ako mislite da ratnom odstetom nadoknadite gubitak zivota civilnog stanovnistva jeste stav vlasti muslimana u BIH,ali ako posmatrate situaciju iz ugla porodica zrtava nikakav novac ne moze nadoknaditi njihov gubitak niti izleciti njihovu frustraciju.Oslobodjenje od rukovodstva koje je profitiralo u gradjanskom ratu je resenje,kao sto smo mi uradili 5.oktobra,pa vam tuzbu nece imati ko da podnosi